Publieke nationale en internationale belangstelling voor KBL wederom in de lift

Voor de derde achtereenvolgende keer voerde sKBL onlangs een landelijk onderzoek onder de museaal benutte KBL uit om inzicht te krijgen in hun bezoekersaantallen in het afgelopen jaar. Ook stelden wij de geënquêteerden enige vragen die met het publiekstoegankelijke samenhangen. Onze groep aangesloten museaal benutte kastelen en historische buitenplaatsen telt 51 huizen (van de circa 75 die op deze wijze worden benut).

Kasteel Loevestein @René Dessing

Doel van ons onderzoek is om inzicht te verkrijgen in bezoekersaantallen; waar komen bezoekers vandaan? Waarom komt men en op welke wijze zetten de kasteelmusea marketing- en promotiestrategieën in. We delen de belangrijkste uitkomsten graag met u.

Met ruim 2,5 miljoen bezoekers is de conclusie gerechtvaardigd dat de publieke belangstelling voor KBL ook in 2019 weer groot was. Het merendeel van de museale huizen geeft aan, dat ook de buitenlandse belangstelling ten opzichte van 2018 toenam. Dit zijn voornamelijk groepen of individuele Duitse, Vlaamse en Engelse toeristen. Bezoekers duidden hun bezoek onder andere aan als een ‘aangename verrassing’, noemen historische buitenplaatsen ‘groene oases van rust en ontspanning’ en beleefden er ‘unieke en authentieke momenten’. Ook prees men het feit dat ze ‘goed bewaard en onderhouden zijn gebleven’. Met een aanbod bestaande uit onder andere rondleidingen, tentoonstellingen/exposities en educatieprojecten richten de museale kastelen & historische buitenplaatsen zich voornamelijk op de kunst-, natuur- en cultuurliefhebbers en natuurlijk op jonge gezinnen. De volledige onderzoeksresultaten verschijnen spoedig  op onze website.