Nationaal Trouwonderzoek 2015 onder 900 bruidsparen

Door Willem Visser

Afgelopen maart is het Nationaal Trouwonderzoek 2015 van Toptrouwlocaties.nl verschenen. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Effectmeting, tevens Vriend van sKBL. In dit onderzoek staan verrassende, openhartige en nuttige reacties van 900 bruidsparen die in 2014 in het huwelijksbootje stapten. Bruidsparen werd onder andere gevraagd naar verbeterpunten voor trouwlocaties, de stressfactoren, de beste en meest gênante herinneringen aan hun trouwdag en gouden tips voor nieuwe bruidsparen.

Jaarlijkse bestedingen in trouwbranche ruim 1 miljard euro
Dat de trouwbranche niet alleen maar bestaat uit tule, boeketten en bruidstaarten, bewijst de serieuze omzet die de branche jaarlijks opbrengt. Met de gemiddelde kosten van 15.250 euro per bruiloft en 64.000 huwelijken per jaar, wordt de omzet geschat op zo’n miljard euro per jaar.

Kastelen, land- en herenhuizen populair als trouwlocatie
De meeste bruidsparen kiezen voor een romantische setting om elkaar het ja-woord te geven. Tachtig procent van de bruidsparen trouwt dan ook buiten het gemeentehuis en zoekt hiervoor een bijzondere locatie. Daarbij zijn de kastelen, land- en herenhuizen het populairst: bijna één op de drie bruidsparen kiest hiervoor. De meeste bruidsparen beginnen al vroeg met oriënteren op de trouwlocatie. Het gemiddelde stel begint daar 9,5 maand voor de huwelijksdag mee, en bezoekt 3,7 locaties voordat zij de definitieve keuze hebben gemaakt.

Huwelijk op Kasteel Ophemert

Uitstraling en sfeer doorslaggevend voor trouwlocatiekeuze
De uitstraling en sfeer van een locatie is in 82% van de gevallen doorslaggevend voor de keuze van een locatie. Belangrijker nog dan de prijs!
Bij de vraag hoe men tot de keuze kwam tot de trouwlocaties gaf 39% aan via zoeksites op internet, 27% via de Open Toptrouwlocatieroute en 23% via mond tot mond reclame/ eigen netwerk. Belangrijk is u te realiseren dat tijdens de huwelijksdag onder de gasten uw potentiële nieuwe klanten kunnen rondlopen!
De gemiddelde reistijd tussen de woonplaats van het bruidspaar en de trouwlocatie is bij 2 op de 3 bruisparen minder dan 30 minuten. Dit gegeven is vooral belangrijk bij het bepalen in welke omtrek rondom uw locatie u wilt adverteren of bijvoorbeeld uw Google Adwords campagne in wilt richten.

Grote tevredenheid
Maar liefst 98 % geeft aan dat de trouwdag dé dag van hun leven is geweest. Ook is er een zeer hoge tevredenheid ten opzichte van de leveranciers, waarbij de huwelijksfeestlocatie zelfs een gemiddeld cijfer van 9.1 krijgt.

Reviews
Ondanks dat klantenreviews steeds belangrijker worden, blijkt dat veel locaties niet om een review vragen, terwijl klanten dat heel graag zouden doen.

Top 5 verbeterpunten
753 bruidsparen hebben in het onderzoek aangegeven wat de verbeterpunten zijn voor de huwelijksfeestlocatie. De top 5 is als volgt:
1. Personeel professioneler en klantvriendelijker
2. Transparantie offerte/ factuur / prijsafspraken
3. Klimaatbeheersing/ airco
4. Toiletten: hygiëne en aantal
5. Kwaliteit catering (niet bruiloftswaardig/ hoeveelheid)

Over het onderzoek
Het doel van dit jaarlijkse onderzoek is om de trouwmarkt inzichtelijker en transparanter te maken en de professionaliteit van de branche naar een hoger niveau te tillen. Het onderzoek is in december 2014 uitgevoerd door Toptrouwlocaties.nl in samenwerking met onderzoeksbureau Effectmeting waaraan 901 bruidsparen hebben deelgenomen.

Willem Visser is directeur van onderzoeksbureau Effectmeting en specialist in locatieonderzoek.

Posted in Geen categorie