In toenemende mate zijn KBL op zoek naar zinvolle manieren om mensen in de gelegenheid te stellen van hun prachtige locatie mee te genieten én om geld te verdienen voor de instandhouding van een kasteel of buitenplaats. Daarbij dient men ook rekening te houden met de wensen van veel potentiële bezoekers, die immers meer verwachten dan een ‘gewone’ rondleiding langs de collectie of door de tuin. De ‘beleving’ is tegenwoordig het toverwoord.
Kasteelmusea breiden geleidelijk hun activiteiten uit, maar ook particuliere eigenaren zoeken naar mogelijkheden om bezoekers te ontvangen. Gebrek aan ervaring en onzekerheid over de effectiviteit van bepaalde acties kunnen echter drempelverhogend zijn. Wat komt er allemaal bij kijken en hoe begin je aan een evenementenbeleid op een KBL? Een vraag om voor te leggen aan een expert op dit gebied en Vriend van sKBL: Anne-Mieke van den Hoeven.
Eventmanager Anne-Mieke is directeur-eigenaar van ZELF Project Management. Zij heeft veel ervaring met evenementenorganisatie, marketing en communicatie en helpt bedrijven om door middel van evenementen succesvol te ondernemen. Zij ondersteunt op dit moment Kasteel Duivenvoorde te Voorschoten bij de ontwikkeling van hun exploitatie. “Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je begint eenvoudigweg bij wat je al doet en kijkt hoe dat beter en efficiënter zou kunnen. Vervolgens kijk je wat je met de beschikbare, vaak minimale middelen nog meer zou kunnen doen. Stap voor stap uitbreiden en zorgen dat de medewerkers en vrijwilligers de nieuwe ontwikkelingen kunnen en willen uitvoeren.
Bij alles wat je uiteindelijk doet, is het heel belangrijk dat je goed zichtbaar en vindbaar bent op internet. Toon waar je trots op bent. Gebruik aantrekkelijke foto’s, investeer in goede teksten. De eerste kennismaking op internet is belangrijk! Als je dan gevonden bent, moet je ook bereikbaar zijn, er moet iemand zijn die de telefoon beantwoordt en dan goede informatie verschaft. Vervolgens moet men ook te bezoeken zijn. Deze opzet werkt op Duivenvoorde uitstekend. Na een half jaar zijn de aanvragen voor huwelijken en zakelijke bijeenkomsten sterk gegroeid”.
“Voor particulieren zonder personeel geleden natuurlijk andere omstandigheden. Beginnen vanuit het niets roept andere vragen op. Welke activiteiten zijn zinvol, interessant en lucratief? Kan ik met vrijwilligers werken en hoe kom ik aan zulke mensen? Hoe trek ik de aandacht van het publiek? Hier kan professionele hulp voor de beginfase zinvol zijn. Ik vind het interessant zoals sKBL hieraan bijdraagt. Nu bijvoorbeeld met de serie bijeenkomsten over duurzaam vrijwilligersbeleid. Dat zijn goede initiatieven”.
Saskia Ouwehand