Enquete kasteelmuseaDoor Erik M. Wanrooij / 4 januari 2024 Kasteelmusea Onderzoek kasteelmusea in Nederland t.b.v. bijeenkomst kasteelmuseumdirecteuren op 14 maart 2016 op het Muiderslot + artikel in de digitale nieuwsbrief van sKBL (april 2016) Naam van uw museum Contactpersoon ALGEMEENBent u het hele jaar of delen van het jaar geopend? Hele jaar Seizoensopening Kortere perioden of onregelmatig Hoeveel bezoekers trekt uw museum per jaar? Hoeveel mensen zijn in uw organisatie in vast dienstverband werkzaam (omgerekend naar fte?) Hoeveel vrijwilligers heeft u en wat is hun betekenis voor uw kasteelmuseum?MARKETING & PROMOTIEWaarom komen bezoekers naar uw museum?HoofdredenMede belangrijkVoornamelijk bijzaakOnbelangrijkOnbekendHistorische collectie / inrichtingModerne kunstverzamelingen / (wisselende) expositiesHuis / gebouwenGroen / tuinen & parkHoreca / winkelAndersWaar komen uw bezoekers vandaan?Bovengemiddeld veelGemiddeldWeinigOnbekendPlaatselijkRegionaalLandelijkInternationaalWelke promotiemiddelen zet u in om bezoekers te trekken, en wat is het relatieve belang daarvan voor uw museum?Heel belangrijkMede belangrijkBijzaakOnduidelijkWordt niet gebruiktGeprinte media *Eigen websiteAdvertenties op internetSociale mediaRadio/tvPublieke agenda’s (VVV e.d.)Anders* zowel eigen drukwerk als advertenties in (dag)bladenEventuele toelichting op de keuze 'Anders' (hierboven)Welke rondleidingsmiddelen worden aan uw bezoekers aangeboden? Audiotours Eigen app Apps van derden Levende gidsen Anders Eventuele toelichting op de keuze 'Anders' (hierboven)Hoe worden de onderstaande kbl-elementen in uw promotionele activiteiten ingezet?Als hoofdzaakAls ondersteuning van de hoofdzaakAls bijkomstigheidNietCollectieHuis / gebouwenGroen / tuinen & parkHoreca / winkelIs de 'totale beleving' van uw kasteelmuseum (dus huis én tuinen/park) een onderdeel van uw marketingstrategie? Ja Nee Doet u met uw kasteelmuseum aan werving in het buitenland? Ja Nee Spelen vreemde talen een rol in uw presentaties en/of marketing? Ja Nee Wat onderneemt u om het museum in het buitenland te profileren?Is uw kasteelmuseum lid van de Nederlandse Museumvereniging (NMV)? Ja Nee EXPLOITATIEMaakt de exploitatiebegroting deel uit van begroting die nodig is om uw KBL in stand te houden of staat deze daar los van? Los (het museum betaalt bijvoorbeeld enkel een vast bedrag aan huur of pacht aan de KBL) De museumbegroting maakt integraal onderdeel uit van de KBL-begroting Anders Eventuele toelichting op de keuze 'Anders' (hierboven)Hoe afhankelijk is uw kasteelmuseum van:Zeer afhankelijkDeels afhankelijkNauwelijks afhankelijkNiet afhankelijkRijks-, provinciale of gemeentelijke subsidiesSchenkingenWat betekent de museale functie voor de exploitatie / instandhouding van uw KBL?Zeer mee eensMee eensNeutraalMee oneensZeer mee oneensMuseum is de hoofdfunctie van de KBLHet museum is dé publiekstrekker voor andere KBL-onderdelen (bv groen, huis, horeca/winkel)Andere onderdelen werken als publiekstrekker voor het museumIn de toekomst zullen evenementen van toenemend belang zijn voor de exploitatie van ons kasteelmuseumHet museum levert een positieve bijdrage aan de KBL begrotingHet museum werkt kostenverhogendWat is het belang van onderstaande onderdelen voor de exploitatie-opbrengsten van het museum?Zeer belangrijkBelangrijkBescheidenVerwaarloosbaarNiet van toepassingEntreegeldenHorecaWinkelAndersKunt u in percentages aangeven hoe uw inkomsten zich verhouden, komende uit entreegelden, museumhoreca, museumwinkel, subsidies, schenkingen of anderszinsEntreegelden: Horeca: Winkel: Subsidies: Schenkingen: Anders:OMGEVINGStellingen met betrekking tot de betrokkenheid met andere kasteelmusea:Zeer mee eensMee eensNeutraalMee oneensZeer mee oneensWij voelen ons betrokken bij andere Nederlandse kasteelmuseaOnze collectie is in historisch opzicht verbonden met die van andere Nederlandse kasteelmuseaSamenwerking tussen Nederlandse kasteelmusea is een noodzakelijke toekomststrategieOnderlinge concurrentie is (ook) goedAlgemene opmerkingen / tips / suggesties