De etsen van Reinder Homan

Kunstenaar Reinder Homan heeft al vele buitenplaatsen getekend. Zijn etsen van huis en park oogsten veel bewondering. Vanwaar zijn fascinatie voor buitenplaatsen?

‘Als kind kwam ik vaak in Slochteren, waar mijn grootouders woonden. Ik speelde graag in het park van de Fraeylemaborg, dat in mijn beleving een groot wild bos was. Toen was ik al bezig met de natuur, met veld en bos.’

Fraeylemaborg, Slochteren
Ets van Reinder Homan

Na een opleiding te hebben gevolgd aan de Academie Minerva in Groningen en de Jan van Eyck academie in Maastricht ging Reinder Homan aan de slag als etser. ‘Toen een kunsthandelaar die zijn galerie in het koetshuis van de Fraeylemaborg had, mij vroeg om een prent van de borg te maken, vond ik dat natuurlijk prachtig.’ Het was de eerste keer dat hij een ets van een buitenplaats maakte. Er zouden daarna nog veel buitenplaatsen volgen. In eerste instantie vooral in het noorden, onder andere Oranjewoud en de Allersmaborg, later ook in de rest van het land, bijvoorbeeld Huis te Manpad te Heemstede en Middachten. ‘Ik vertel graag ‘natuurverhalen’ op de etsplaat. Over oude gebouwen in uitgestrekte parken, over bomen, over fluisterend riet en dreigende stormen of over kwetsbare bloemen in zonnige weiden.’

Totaalbeeld
Vaak maakt Reinder Homan een prent van een buitenplaats in opdracht van de eigenaar of bewoner. ‘Het gaat mij om het totaalbeeld. Het huis staat in zijn entourage. Het park is net zo belangrijk als het gebouw. Zo ervaar ik het ook.’ De techniek die Reinder Homan gebruikt, is die van het etsen. Op een metaalplaat wordt een laag was aangebracht, waarin getekend wordt. De metaalplaat gaat daarna in een zuurbad. Waar getekend is, ontstaan groeven. De plaat wordt ingesmeerd met inkt en vervolgens weer schoongeveegd, waardoor alleen in de groeven inkt achterblijft. Onder de etspers wordt de plaat afgedrukt op papier. Van iedere ets maakt Reinder Homan een beperkte oplage. 

Naast buitenplaatsen aanvaardt Reinder ook regelmatig opdrachten voor geëtste ‘portretten’ van vaak oude bomen, meestal gezien vanuit een bijzonder perspectief. Het kan om een ‘gewone’ iep, beuk of eik gaan, maar ook om de zeer oude Ginkgo biloba in de Leidse hortus of de trompetboom in de hortus van Amsterdam. Reinder: ‘Vaak zit er een persoonlijk verhaal achter de opdracht voor zo’n boom en willen mensen daarom graag een ets als herinnering’.

Expositie Schierstins
Van 11 januari tot en met 1 maart 2020 kunt u werk van Reinder Homan bezichtigen in De Schierstins te Veenwouden (Frl.). De Schierstins is de enig overgebleven middeleeuwse stins van Friesland en stamt uit de veertiende eeuw. Ook de bronzen beelden van zijn vrouw Sofie Hupkens worden hier geëxposeerd. Verder bent u elke eerste zondagmiddag van de maand en op afspraak welkom in hun atelier in het Friese Bakhuizen (www.reinderhoman.com)

Scroll naar boven