27Aug

Exposities / musea

Slot Zuylen en Slavernij

Slot Zuylen Vriend van sKBL

Oud Zuilen - Utrecht



Slot Zuylen werd rond 1750 verbouwd met geld dat werd verdiend in koloniale handel en slavernij. De tentoonstelling onderzoekt de betrokkenheid van haar bewoners in het koloniale verleden. Ook opent Slot Zuylen haar deuren voor de krachtige verhalen van mensen van kleur.

Bestel hier je kaartjes.

Slot Zuylen en Slavernij

Slot Zuylen, sinds de late zeventiende eeuw bewoond door de familie Van Tuyll van Serooskerken, is zoals veel andere kastelen, paleizen en grachtenpanden in Nederland een zichtbaar, tastbaar overblijfsel van de vroegere welvaart en bloei. Het slot is dankzij haar vroegere bewoner Belle van Zuylen ook een symbool voor vrijheid van vrouwen en verlichte ideeën geworden. Uit nieuw onderzoek blijkt dat het slot in de achttiende eeuw gerenoveerd werd met geld uit de koloniën, mede verdiend door slavenhandel en -arbeid.

Hoe verhield Belle - beroemd als verlicht denker en vrijgevochten vrouw - zich tot het koloniale fortuin van haar familie? Sprak zij zich uit over slavernij? En welke nakomelingen uit de koloniën in het Nederland van nu staan in verbinding met het slot?

Werken van kunstenaars als Patricia Kaersenhout en Iris Kensmil in de historische interieurs van het huis werpen een ander licht op de westerse (kunst)geschiedenis. Aan de hand van portretten, archiefstukken en andere historische werken wordt getoond welke financiële belangen de 18e-eeuwse bewoners van het slot hadden in koloniale handel en slavernij.

Achtergrond van het koloniale fortuin

Diederik Jacob van Tuyll van Serooskerken en Helena Jacoba de Vicq, de ouders van beroemd vrijdenker en schrijver Belle van Zuylen, kregen in het midden van de achttiende eeuw een immens fortuin in handen dat in grote mate door kolonialisme en slavernij was vergaard. Ze bezaten aandelen in de VOC, de WIC, de Utrechtse Compagnie, de Engelse East India Company en de South Sea Company. Dit fortuin wendde Diederik Jacob onder andere aan om Slot Zuylen compleet te moderniseren en tevens belegde hij tienduizend gulden in leningen aan Surinaamse plantages. Na het overlijden van haar vader ontving Belle een erfenis, die voor bijna veertig procent uit waardepapieren in koloniale ondernemingen bestond.

Tentoonstellingsteam

Het tentoonstellingsteam bestaat uit curatoren Willem te Slaa, Dineke Stam en Neske Beks, producenten Shirley Khoeblal en Joan Esajas en vormgever Leon Kranenburg van WOAU. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Mondriaan Fonds en de Provincie Utrecht.

Dineke Stam is historica. Met inhoudelijke expertise rond gender-en vrouwengeschiedenis, de Tweede Wereldoorlog en de Shoa en kolonialisme en slavernij werkt ze - vaak samen met anderen - aan Interculturele Museum- en Erfgoedprojecten. (imhp.eu)

Neske Beks is interdisciplinair kunstenaar met een basis in muziek, theater en spoken word, maar werkt vooral als schrijver en filmmaker. Daarnaast is ze oprichter en bestuurder van gilde Alphabet Street en de Tank, BIPOC redactie-/denktank.

Willem te Slaa is kunsthistoricus, auteur van verschillende publicaties en sinds 2020 directeur van Slot Zuylen. Eerder droeg hij bij aan verschillende spraakmakende tentoonstellingen, waaronder Aan de Surinaamse Grachten; Van Loon & Suriname (1728-1863) in 2018.

Meer informatie

Data: 27 augustus tot 5 december 2021
Openingstijden: woensdag t/m zondag van 11:00 tot 15:30 uur.
Tijdsloten: zeker zijn een tijdslot, reserveer hier alvast een kaartje.
Entree: de reguliere toegangsprijzen zijn van kracht.